Obchod so službami naďalej čelí významným regulačným prekážkam, ktoré brzdia hospodársky rast a konkurencieschopnosť. Vyplýva to z najnovšieho OECD Indexu reštriktívnosti obchodu so službami (STRI): Vývoj politík do roku 2025*, nástroja, ktorý mapuje vývoj v 51 ekonomikách sveta a v 22 kľúčových odvetviach služieb.
Podľa údajov OECD zostávajú obchodné bariéry v sektore služieb na vysokej úrovni a v niektorých krajinách dokonca rastú. Asymetrické regulačné podmienky vytvárajú nerovné príležitosti pre podnikateľské subjekty naprieč svetom. Najviac otvorené trhy so službami majú Japonsko, Spojené kráľovstvo a Holandsko, zatiaľ čo 31 z 51 sledovaných krajín stále uplatňuje obmedzenia presahujúce priemer OECD.
Hoci služby tvoria viac ako 5 biliónov USD vo vývoze krajín OECD, tempo deregulácie sa spomaľuje. V roku 2024 došlo k miernemu nárastu reštrikcií vo všetkých 22 sledovaných sektoroch služieb. Výnimkou sú reformy v Portugalsku, Grécku a Indii, kde došlo k významnému uvoľneniu pravidiel. Portugalsko napríklad uľahčilo prístup zahraničných lekárov k povolaniam v oblasti stavebníctva, právnych a účtovných služieb, Grécko zaviedlo reformy na uľahčenie poskytovania služieb a podporu pohybu osôb, zatiaľ čo India zrušila monopol v poštovom sektore.
Narastajúcej regulačnej záťaži čelí digitálny sektor. Index Digital STRI poukazuje na prísnejšie pravidlá pre cezhraničné dátové toky, telekomunikačné služby a digitálne poplatky. OECD upozorňuje, že pretrvávajúce bariéry v digitálnom obchode môžu negatívne ovplyvniť globálnu ekonomiku a inovačný potenciál firiem.
Na Slovensku došlo do roku 2025 k viacerým legislatívnym zmenám v oblasti obchodu so službami. Od roku 2024 je napríklad možné elektronicky podávať žiadosti o poskytovanie architektonických služieb, v roku 2023 vstúpilo do platnosti nariadenie vlády o preverovaní zahraničných investícií v kritických sektoroch, ako sú telekomunikácie, bankovníctvo či doprava. Skríning sa týka určitých investícií z krajín mimo EÚ. Od roku 2018 Slovensko zmiernilo postupy v oblasti účtovných služieb týkajúcich sa uznávania kvalifikácií získaných v tretích krajinách.
„Slovenské spoločnosti potrebujú rýchlo reagovať na potreby trhu, no stretávajú sa s rôznymi európskymi aj národnými reguláciami, ktoré im to komplikujú. Napríklad rozšírenie výroby nie je jednoduché, lebo musí prejsť rôznymi povoľovacími konaniami, ktoré sú nezmyselne dlhé. Byrokracia je jedným z hlavných dôvodov, prečo export nedokáže dostatočne flexibilne reagovať na zahraničný dopyt. Potrebujeme zjednodušiť pravidlá pre podnikanie a podporiť rozvoj slovenského exportu,“ uviedol Rastislav Podhorec, generálny riaditeľ Eximbanky.
OECD zdôrazňuje, že reformy v sektore služieb by mohli globálne priniesť úspory v obchodných nákladoch až do výšky 1 bilióna USD ročne. Na dosiahnutie tohto cieľa je nevyhnutné obnoviť diskusie o medzinárodnom obchode so službami, zjednodušiť regulačné podmienky a aktívne zapojiť podnikateľský sektor do tvorby politík.
*Zdroj: OECD Index reštriktívnosti obchodu so službami (STRI): Vývoj politík do roku 2025, OECD Services Trade Restrictiveness Index: Policy Trends up to 2025, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9953845b-en.
Navštívte náš web.
Sledujte aktuálne informácie o exporte a zahraničnom obchode na našom Linkedin profile.
O Eximbanke
Eximbanka je ako jediný priamy nástroj štátu na financovanie exportu dôležitou súčasťou reťazca zodpovedného za presadzovanie hospodárskej politiky krajiny v oblasti vonkajších ekonomických vzťahov. Predstavuje dôležitý nástroj štátnej podpory exportu v oblasti financovania, poskytovania záruk a poistenia úverových rizík. Ponúka širokú škálu finančných produktov spojených s vývozom, predovšetkým úverové poistenie, financovanie a záruky. Ako štátna exportno-úverová agentúra umožňuje vstup slovenským exportérom do obchodných a investičných vzťahov, kde komerčný finančný sektor prejavuje menší záujem prevziať na seba riziko a plní preto komplementárnu funkciu.
Kontakt pre médiá: Martina Vráblik Solčányiová
EXIMBANKA SR
Tel.: +421 903 542 072