V rámci dodávateľských reťazcov sa počas krízy nemenili len platobné podmienky, ale najmä dodacie. Tie sa násobne predĺžili, čo vytvorilo tlak, aby sa firmy radšej predzásobili aby v prípade, že príde objednávka, nečakali 9 mesiacov na vstupy.
✔ Firmy musia byť v krízových časoch flexibilné – obmeniť, doplniť svoje produktové portfólio.
✔ Napríklad rodinná firma z odevného sektoru pôvodne vyrábala spoločenské odevy, počas pandémie však diverzifikovali odberateľov aj výrobu a začali sa zameriavať na výrobu zdravotníckych pomôcok a ošatenie. V oboch odvetviach pôsobia dodnes.
✔ Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily je aj v zahraničí naprieč všetkými odvetviami. To dáva priestor aj malým firmám uspieť vo väčších projektoch za hranicami (napr. montážne práce vo Fínsku, Dánsko, Francúzsko)
✔ Ďalšia firma, vyrábajúca alkoholické nápoje, sa počas pandémie preorientovala na výrobu dezinfekcie.
✔ Firmy výrazne ovplyvnila aj energetická kríza, niektoré museli ukončiť výrobu a dodnes ju nerozbehli späť.
✔ Dopady vojny na Ukrajine je cítiť aj po viac ako 2 rokoch od jej začiatku. Slovenským exportérom vypadli štandardné trhy, ako Rusko, Bielorusko, ale aj samotná Ukrajina. Musia si tak hľadať náhradné trhy, odberateľov. A práve Eximbanka vie podporiť exportérov v ich expanzii na nedostupnejšie teritóriá.
👉 Toto všetko a ešte viac odznelo na konferencii TREND.sk Rodinné firmy z úst Tatiana Harmady, riaditeľky financovania Eximbanky.
👉 V panely z krízy do krízy – odolnosť rodinného podnikania v nestabilných časoch vystúpili aj Michal KUKULA, Erika Matwij a Lenka Bartošová.
hashtag#eximbanka hashtag#export hashtag#familybusiness