Budúci ekonómovia z Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave sa počas letného semestra zaoberali aktuálnymi výzvami v oblasti exportu, elektromobility, ekonomickej diplomacie a diverzifikácie exportných trhov. Svoje inovatívne riešenia predstavili priamo v Eximbanke v rámci predmetu Podnikanie v praxi 1 – EXIMBANKA SR.
„Som veľmi rada, že sa nám podarilo priblížiť študentom medzinárodné podnikanie aj z praktickej stránky. Spojenie teórie s reálnymi výzvami im umožnilo preniknúť hlbšie do problematiky a zároveň sa rozvíjať tímovo aj odborne. Ich prezentácie ma úprimne prekvapili – nielen po obsahovej stránke, ale aj spôsobom, akým dokázali spracovať zložité témy. Prezentované riešenia boli originálne, premyslené a ukázali, že vedia rozmýšľať kriticky aj konštruktívne. Pozitívne reakcie zo strany Eximbanky a radosť samotných študentov sú pre mňa jasným signálom, že takéto projekty majú v univerzitnom vzdelávaní svoje pevné miesto,“ uviedla doc. Mgr. Elena Kašťáková, PhD., vedúca Katedry medzinárodného obchodu Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave.
Budúci ekonómovia v rámci obhajoby prác zhodnotili, že Slovensko má veľký potenciál v oblasti exportu, najmä v regiónoch s vysokým dopytom po obnoviteľných zdrojoch energie a digitálnych technológiách. Ako dôležité trhy pre slovenský export identifikovali západnú a severnú Európu, Áziu, USA, Ukrajinu a Balkán. Zároveň zdôraznili potrebu väčšej vládnej podpory pri výrobe elektromobilov, najmä v porovnaní s Čínou, ktorá dominuje v tejto oblasti. Poukázali aj na výzvy, ako je napríklad nedostatok lítia na výrobu batérií. V oblasti ekonomickej diplomacie odporučili Slovensku čerpať inšpiráciu z Holandska, ktoré sa etablovalo ako globálny hráč. V neposlednom rade zhodnotili, že Brazília je vhodným trhom pre slovenských exportérov vďaka dynamickému trhu a potenciálu v obrane, energetike, digitalizácii a výrobe.
Michal Demák, riaditeľ odboru poistenia neobchodovateľného rizika Eximbanky na záver dodal „Študentom sme nastavili pomerne vysokú latku – zadanie bolo náročné a očakávali sme od nich skutočne veľa. O to viac nás potešilo, s akou profesionalitou a nasadením sa s tým popasovali. Témy spracovali prekvapivo komplexne, premyslene a s dôrazom na aktuálne výzvy z praxe. Ich riešenia boli nielen originálne, ale v mnohých prípadoch aj prakticky využiteľné. Viaceré nápady nás inšpirovali a určite sa nimi budeme ďalej zaoberať. Zároveň platí, že spolupráca nebola jednostranná – aj my sme sa od študentov naučili veľa. Teší nás, že podobne ako minulý rok, aj tento ročník potvrdil zmysel a kvalitu tejto spolupráce.“
O predmete Podnikanie v praxi 1 – EXIMBANKA SR
Študenti počas semestra objavujú čaro zahraničného obchodu z pohľadu financovania a poistenia exportu, ekonomickej diplomacie a podpory rozvojových projektov. Naučia sa, ako funguje podnikanie v kontexte expozície na zahraničné trhy a čo musia firmy vedieť, keď chcú svoje tovary alebo služby vyvážať. Zistia tiež ako sa zorientovať v rizikovosti jednotlivých krajín a v možnostiach, aké poskytujú podnikateľom a modelujú si rôzne exportné prípady. Eximbanka podporuje slovenských exportérov prostredníctvom bankových a poisťovacích produktov a poskytovania záruk.
Sledujte aktuálne informácie o exporte a zahraničnom obchode na našom Linkedin profile.
O EXIMBANKE SR
EXIMBANKA SR je ako jediný priamy nástroj štátu na podporu exportu dôležitou súčasťou reťazca zodpovedného za presadzovanie hospodárskej politiky krajiny v oblasti vonkajších ekonomických vzťahov. Ponúka širokú škálu finančných produktov spojených s vývozom, predovšetkým úverové poistenie, financovanie a záruky. Ako štátna exportno-úverová agentúra umožňuje vstup slovenským exportérom do obchodných a investičných vzťahov, kde komerčný finančný sektor prejavuje menší záujem prevziať na seba riziko a plní preto komplementárnu funkciu.