Powered by Smartsupp

Vlani sme zaznamenali najvyššie prevádzkové výnosy v celej histórii Eximbanky, tvrdí pre HN jej šéf Podhorec

Do funkcie generálneho riaditeľa Eximbanky ste nastupovali v decembri minulého roka. S akými cieľmi ste ju preberali?

Hneď na začiatku tohto rozhovoru musím povedal,  že v Eximbanke som pôsobil už rok pred nástupom do súčasnej funkcie, a to na pozícii námestníka generálneho riaditeľa pre financovanie. Tým pádom som dobre poznal situáciu v banke a vedel som, kam sa chceme dopracovať. Takže krátkodobé ciele, ktoré sme si nastavili v roku 2023, som v podstate iba prevzal, keďže som s nimi bol stotožnený. Pokračovali sme ďalej tak, ako bola nastavená stratégia.

V akej kondícii bola Eximbanka, keď ste prevzali jej riadenie?

Celý rok 2023 potvrdil, že Eximbanka je v dobrej kondícii. Podarilo sa nám zastaviť klesajúci trend majetkovej angažovanosti, naštartovať nové obchody a získať dvakrát viac nových klientov než v roku 2022. Potvrdil sa nami očakávaný vývoj a my sme dosiahli jednu z najvyšších majetkových angažovaností s medziročným nárastom o 16 percent. Popritom sme zaznamenali najvyššie prevádzkové výnosy za celej éry fungovania Eximbanky.

Predsa len, aké priority ste si vytýčili pre tento rok?

Bola to predovšetkým orientácia na obchod a na to, aby sme zastabilizovali klientsku základňu. Po rokoch covidu a s tým spojeného útlmu sme sa sústreďovali práve na toto. Napokon už začiatkom roka 2023 sme sa koncentrovali na posilnenie našej obchodnej stratégie. Eximbanka bola totiž dlhodobo vnímaná ako nástroj na podporu exportu najmä pre veľké firmy. Historicky to dávalo zmysel, pretože štruktúra priemyslu bola silná v strojárstve, vodárenskom priemysle či energetike. Slovensko vedelo vyvážať technologické celky, malo veľmi dobrú povesť najmä vo východných regiónoch sveta, kde sa ťažilo aj zo značky „Made in Czechoslovakia“.

Zmenilo sa to postupom času?

Áno, muselo. Mali sme povedzme 60 či 70 väčších klientov. Uvedomili sme si však, že je potrebné podporovať aj malé a stredné podniky, ktoré tvoria základný kameň hospodárstva štátu. Samozrejme, s tým je spojený aj odlišný prístup voči klientom. No a ja som práve s týmto nastúpil do funkcie a prijal som tento prístup.

Spomenuli ste, že ste museli zmeniť prístup ku klientom. V čom sa to prejavovalo?

Začali sme viac komunikovať s malými a strednými podnikateľmi. Hovorili sme s nimi aj o tom, čo je to vlastne export. Ukazovali sme im, akým spôsobom sa k nemu môžu postaviť, čo pre to musia urobiť, aké majú povinnosti. Viac-menej sme prišli s konceptom vzdelávacích business workshopov alebo fór, ktoré nazývame Exportný klub. Priniesli sme ho na trh, aby sme odprezentovali práve export. Myslíme si totiž, že exportné príležitosti malých a stredných spoločností sú veľmi veľké, akurát sa o nich príliš nekomunikuje. 

Bola to úplná novinka?

Nie, tento koncept sme mali aj v minulosti a z hľadiska podpory exportu sa veľmi osvedčil. Potom nastala na určitý čas pauza. Prišla však nová vláda s jej programovým vyhlásením. Hovorilo sa v ňom aj o tom, že export bude treba posilniť. Čiže my sme vlastne ako keby predbehli dobu, keď sme o exporte začali intenzívnejšie hovoriť.

Prečo vlastne došlo k zmene orientácie na malé a stredné firmy?

Po poklese exportu Slovenska prišli veľké investície, ktoré naštartovali éru automobilového výrobného priemyslu. Zahraničné veľké korporátne spoločnosti však nepotrebujú služby Eximbanky. Svetový export sa čoraz viac transformuje do služieb a produktov s pridanou hodnotou. Preto si uvedomujeme potrebu viac podporovať aj menšie firmy, avšak so sofistikovanejšími produktmi. Musím však pripomenúť, že rola Eximbanky je v prvom rade komplementárna. To znamená, že v tejto chvíli už tvoríme akýsi doplnok ku komerčnému bankovému sektoru. Aj preto sme posilnili našu poistnú divíziu.

Aký bol primárny cieľ tohto kroku?

Predovšetkým akcelerovať poistné produkty, ktoré sú kompatibilné s financovaním komerčného sektora, prípadne spolufinancovať projekty komerčných bánk. Práve takto totiž exportno-úverové agentúry v zahraničí bežne fungujú a sú s tým úspešné. Niet dôvodov, prečo by to nefungovalo aj u nás, teda v krajine, ktorá je vysoko exportne orientovaná. S takmer 90-percentným podielom exportu na HDP a so silným a zdravým bankovým sektorom. Poctivý prístup k získavaniu nových obchodov s rozumným manažmentom nákladov sa ukazuje ako správna cesta k rastu Eximbanky.

Môžete uviesť konkrétne príklady priorít, ktoré vnímate v kontexte rastu Eximbanky?

Ako som už spomínal, pokračujeme v trende nastoleného konceptu z roku 2023, konkrétne v stratégii rastu klientskej základne. A to nielen v bankovej, ale aj v poisťovacej divízii, kde vidíme naozaj veľký potenciál. Na základe našich interných  analýz sme si vyhodnotili okruh ťažiskových priorít, ktoré sú potrebné na naplnenie našich cieľov. Jednou z nich je silnejšia konotácia a rozpoznateľnosť produktového portfólia Eximbanky. V princípe chceme, aby sa vedelo, že Eximbanka je schopná podporiť exportné aktivity slovenských firiem pre oblasť exportu tovarov, služieb i kapitálu. A to aj pre malé a stredné podniky. Taktiež je dôležité zdôrazniť, že Eximbanka poskytuje doplnkovú službu ku komerčným bankám ako poisťovateľ chrániaci politické a komerčné riziká zahraničných trhov, prípadne ako financujúci a zaisťujúci partner.

Budete aj naďalej firmy informovať o ich exportných príležitostiach?

Áno, aj zo spomínaných dôvodov budeme pokračovať v úspešne započatej sérii praktických vzdelávacích pracovných podujatí. Spolu s ekonomickými diplomatmi a ďalšími partnermi ekonomickej diplomacie na nich spoločnostiam predstavujeme krok za krokom praktické fungovanie exportu do vybraných teritórií. Máme za sebou predstavenie Gruzínska a regiónu západného Balkánu. Teraz pripravujeme Exportný klub zameraný na stredoázijsky región. No a ďalší bude orientovaný na juhovýchodnú Áziu.

Aké zmeny zo strany štátu by ste v tejto súvislosti privítali?

To je veľmi dobrá otázka. S našim gestorom, Ministerstvom financií SR, komunikujeme o možnosti novelizácie zákona o Eximbanke. Postavenie exportu, zapojenie slovenských firiem do medzinárodného reťazca, podpora exportu Slovenskej republiky, inovatívna ekonomika, ochrana klímy a bezpečnosť krajín sú témy, na ktoré je zákon z 90. rokov minulého storočia jednoducho nedostačujúci. Vidíme to v okolitých krajinách, kde sú exportno-úverové agentúry podporené novelizovanými zákonmi, kapitálovo silnejšie a s podstatne širším mandátom.

Ste v pravidelnom kontakte a spolupráci so štátnymi inštitúciami?

Áno, samozrejme. Musím pripomenúť, že jedným z najdôležitejších predpokladov úspechu je synergický prístup k podpore zahraničného obchodu a ekonomickej diplomacie. Preto veľmi aktívne spolupracujeme s našimi partnermi – Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, Ministerstvom hospodárstva SR aj so Slovenskou agentúrou pre rozvoj investícií a obchodu, známou pod skratkou SARIO. Teda ako to zaznelo aj v programovom vyhlásení vlády, ktorého bola Eximbanka súčasťou, v snahách o posilňovanie slovenského exportu a zvyšovania konkurencieschopnosti firiem v medzinárodnom prostredí.

Keď spomínate spoluprácu na inštitucionálnej úrovni, môžete povedať niečo viac o možnostiach pre slovenských exportérov v rámci medzinárodných projektov a spoluprác?

Eximbanka je nad rámec svojho základného mandátu jedným z aktérov agendy rozvojovej spolupráce. V roku 2024 máme ambíciu finalizovať podporu aj pre niekoľko obchodných transakcii slovenských exportérov do rozvojových krajín. Verím, že sa nám tým podarí otvorené projekty realizovať a prispieť tak k napĺňaniu cieľov v oblasti rozvojovej spolupráce Slovenska. 

Dosiaľ sme sa bavili o spolupráci a podpore zo strany štátu. Máte nejakú formu podpory aj zo strany Európskej únie?

Áno. Eximbanka ako jediná exportno-úverová agentúra regiónu získala autorizáciu Európskej komisie pre využívanie finančných prostriedkov Európskej únie – Pillar Assesment. Táto autorizácia nás okrem iného oprávňuje žiadať o využitie záručných a grantových prostriedkov EÚ, určených na podporu rozvojových projektov po celom svete. Verím, že týmto nástrojom budeme vedieť pomôcť slovenským firmám zapojiť sa do realizácie týchto projektov.

Zmenilo sa to postupom času?

Áno, muselo. Mali sme povedzme 60 či 70 väčších klientov. Uvedomili sme si však, že je potrebné podporovať aj malé a stredné podniky, ktoré tvoria základný kameň hospodárstva štátu. Samozrejme, s tým je spojený aj odlišný prístup voči klientom. No a ja som práve s týmto nastúpil do funkcie a prijal som tento prístup.

Spomenuli ste, že ste museli zmeniť prístup ku klientom. V čom sa to prejavovalo?

Začali sme viac komunikovať s malými a strednými podnikateľmi. Hovorili sme s nimi aj o tom, čo je to vlastne export. Ukazovali sme im, akým spôsobom sa k nemu môžu postaviť, čo pre to musia urobiť, aké majú povinnosti. Viac-menej sme prišli s konceptom vzdelávacích business workshopov alebo fór, ktoré nazývame Exportný klub. Priniesli sme ho na trh, aby sme odprezentovali práve export. Myslíme si totiž, že exportné príležitosti malých a stredných spoločností sú veľmi veľké, akurát sa o nich príliš nekomunikuje. 

Bola to úplná novinka?

Nie, tento koncept sme mali aj v minulosti a z hľadiska podpory exportu sa veľmi osvedčil. Potom nastala na určitý čas pauza. Prišla však nová vláda s jej programovým vyhlásením. Hovorilo sa v ňom aj o tom, že export bude treba posilniť. Čiže my sme vlastne ako keby predbehli dobu, keď sme o exporte začali intenzívnejšie hovoriť.

Prečo vlastne došlo k zmene orientácie na malé a stredné firmy?

Po poklese exportu Slovenska prišli veľké investície, ktoré naštartovali éru automobilového výrobného priemyslu. Zahraničné veľké korporátne spoločnosti však nepotrebujú služby Eximbanky. Svetový export sa čoraz viac transformuje do služieb a produktov s pridanou hodnotou. Preto si uvedomujeme potrebu viac podporovať aj menšie firmy, avšak so sofistikovanejšími produktmi. Musím však pripomenúť, že rola Eximbanky je v prvom rade komplementárna. To znamená, že v tejto chvíli už tvoríme akýsi doplnok ku komerčnému bankovému sektoru. Aj preto sme posilnili našu poistnú divíziu.

Aký bol primárny cieľ tohto kroku?

Predovšetkým akcelerovať poistné produkty, ktoré sú kompatibilné s financovaním komerčného sektora, prípadne spolufinancovať projekty komerčných bánk. Práve takto totiž exportno-úverové agentúry v zahraničí bežne fungujú a sú s tým úspešné. Niet dôvodov, prečo by to nefungovalo aj u nás, teda v krajine, ktorá je vysoko exportne orientovaná. S takmer 90-percentným podielom exportu na HDP a so silným a zdravým bankovým sektorom. Poctivý prístup k získavaniu nových obchodov s rozumným manažmentom nákladov sa ukazuje ako správna cesta k rastu Eximbanky.

Môžete uviesť konkrétne príklady priorít, ktoré vnímate v kontexte rastu Eximbanky?

Ako som už spomínal, pokračujeme v trende nastoleného konceptu z roku 2023, konkrétne v stratégii rastu klientskej základne. A to nielen v bankovej, ale aj v poisťovacej divízii, kde vidíme naozaj veľký potenciál. Na základe našich interných  analýz sme si vyhodnotili okruh ťažiskových priorít, ktoré sú potrebné na naplnenie našich cieľov. Jednou z nich je silnejšia konotácia a rozpoznateľnosť produktového portfólia Eximbanky. V princípe chceme, aby sa vedelo, že Eximbanka je schopná podporiť exportné aktivity slovenských firiem pre oblasť exportu tovarov, služieb i kapitálu. A to aj pre malé a stredné podniky. Taktiež je dôležité zdôrazniť, že Eximbanka poskytuje doplnkovú službu ku komerčným bankám ako poisťovateľ chrániaci politické a komerčné riziká zahraničných trhov, prípadne ako financujúci a zaisťujúci partner.

Budete aj naďalej firmy informovať o ich exportných príležitostiach?

Áno, aj zo spomínaných dôvodov budeme pokračovať v úspešne započatej sérii praktických vzdelávacích pracovných podujatí. Spolu s ekonomickými diplomatmi a ďalšími partnermi ekonomickej diplomacie na nich spoločnostiam predstavujeme krok za krokom praktické fungovanie exportu do vybraných teritórií. Máme za sebou predstavenie Gruzínska a regiónu západného Balkánu. Teraz pripravujeme Exportný klub zameraný na stredoázijsky región. No a ďalší bude orientovaný na juhovýchodnú Áziu.

Aké zmeny zo strany štátu by ste v tejto súvislosti privítali?

To je veľmi dobrá otázka. S našim gestorom, Ministerstvom financií SR, komunikujeme o možnosti novelizácie zákona o Eximbanke. Postavenie exportu, zapojenie slovenských firiem do medzinárodného reťazca, podpora exportu Slovenskej republiky, inovatívna ekonomika, ochrana klímy a bezpečnosť krajín sú témy, na ktoré je zákon z 90. rokov minulého storočia jednoducho nedostačujúci. Vidíme to v okolitých krajinách, kde sú exportno-úverové agentúry podporené novelizovanými zákonmi, kapitálovo silnejšie a s podstatne širším mandátom.

Ste v pravidelnom kontakte a spolupráci so štátnymi inštitúciami?

Áno, samozrejme. Musím pripomenúť, že jedným z najdôležitejších predpokladov úspechu je synergický prístup k podpore zahraničného obchodu a ekonomickej diplomacie. Preto veľmi aktívne spolupracujeme s našimi partnermi – Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, Ministerstvom hospodárstva SR aj so Slovenskou agentúrou pre rozvoj investícií a obchodu, známou pod skratkou SARIO. Teda ako to zaznelo aj v programovom vyhlásení vlády, ktorého bola Eximbanka súčasťou, v snahách o posilňovanie slovenského exportu a zvyšovania konkurencieschopnosti firiem v medzinárodnom prostredí.

Keď spomínate spoluprácu na inštitucionálnej úrovni, môžete povedať niečo viac o možnostiach pre slovenských exportérov v rámci medzinárodných projektov a spoluprác?

Eximbanka je nad rámec svojho základného mandátu jedným z aktérov agendy rozvojovej spolupráce. V roku 2024 máme ambíciu finalizovať podporu aj pre niekoľko obchodných transakcii slovenských exportérov do rozvojových krajín. Verím, že sa nám tým podarí otvorené projekty realizovať a prispieť tak k napĺňaniu cieľov v oblasti rozvojovej spolupráce Slovenska. 

Dosiaľ sme sa bavili o spolupráci a podpore zo strany štátu. Máte nejakú formu podpory aj zo strany Európskej únie?

Áno. Eximbanka ako jediná exportno-úverová agentúra regiónu získala autorizáciu Európskej komisie pre využívanie finančných prostriedkov Európskej únie – Pillar Assesment. Táto autorizácia nás okrem iného oprávňuje žiadať o využitie záručných a grantových prostriedkov EÚ, určených na podporu rozvojových projektov po celom svete. Verím, že týmto nástrojom budeme vedieť pomôcť slovenským firmám zapojiť sa do realizácie týchto projektov.

Viac z rozhovoru s generálnym riaditeľom Eximbanky Ing. Rastislavom Podhorcom, MBA sa dočítate TU

Zdroj foto: Peter Majer

Pozrite si ďalšie články
Nezmeškajte dôležité informácie zo sveta exportu
Nezmeškajte dôležité informácie zo sveta exportu
Podobné články
Pre slovenské spoločnosti predstavuje dohoda nový potenciálny trh takmer s…
Rôzne aspekty prebiehajúceho konfliktu na Ukrajine sú predmetom mnohých diskusii…
Zástupcovia Eximbanky boli súčasťou podnikateľskej misie do Brazílie….
Pozrite si naše produkty
Bankové produkty
Vyberieme balík riešení, ktorý zodpovedá vašim potrebám
Poistné produkty
Vyberieme balík riešení, ktorý zodpovedá vašim potrebám
Máte otázky?
Odbor marketingu a komunikácie

Mgr. Diana Polónyi, PhD.
riaditeľka

Ing. Martina Vráblik Solčányiová
média

Nezmeškajte dôležité informácie zo sveta exportu
Nezmeškajte dôležité informácie zo sveta exportu