Powered by Smartsupp

Symbióza človeka so strojom. Na konci je krásny produkt

História firmy ESSEL

Na prstoch jednej ruky môžeme zrátať firmy, ktoré sa môžu pochváliť viac ako 100-ročnou históriou. Taký je aj príbeh značky ESSEL, ktorej počiatky siahajú do roku 1921, kedy bol založený malý závod na výrobu poľnohospodárskeho náradia ešte v Banskej Bystrici, ktorý sa zhruba po 20 rokoch presťahoval do Slovenskej Ľupče. Prvý väčší míľnik z pohľadu značky a jej vlastných produktov boli 70. roky, kedy sa v rámci vtedajšieho centrálne plánovaného hospodárstva rozhodlo, že sa v závode započne vývoj a výroba hydraulických rúk pre manipuláciu s drevom, na čo nadväzovali rôzne technológie pre spracovanie v lesnom priemysle ako napr. lesnícke lanovky, či traktorové nadstavby. Výrobky boli určené nielen pre domáci trh, ale aj na export do v tých časoch spriatelených krajín. Následne firma pôsobila pod hlavičkou strojární štátnych lesov. Ďalším míľnikom z pohľadu rozšírenia produktového portfólia bol koniec 90-tych rokov, kedy firma prešla privatizáciou niekoľkými majiteľmi a svoje portfólio rozšírila o odťahové systémy, vyprosťovacie vozidlá a odťahové plošiny. Medzi rokmi 1995 až 2002 to bola zlatá éra, keď vo fabrike robilo okolo 300 ľudí a firma veľmi dobre prosperovala.

OT: Do podniku ste ako noví investori vstúpili v roku 2014. Ako to tam vyzeralo?

MŠ: Keď sme fabriku preberali bola tesne pred konkurzom, bez investícií a inovácií a pracovalo v nej 60 ľudí. V princípe sa dá povedať, že viac menej živorila a z roka na rok chradla. Keď sme ju v 2014 prevzali bola bez vízie, plánov, či smerovania. Naša štartovacia čiara tak nebola 0, ale hlboký mínus. Ja to prirovnávam k vraku na dne morskom, ktorý sme za 5 rokov vôbec vytiahli na hladinu  a až potom začali renovovať. Bolo to extrémne náročné. Firmu sme postupne zákazkovo naplnili a spustili sme na jednej strane intenzívny vývoj vlastných produktov, ktorý sme zatiaľ financovali výrobou komponentných výrobkov v podobe kooperačných zvarencov, ktoré sme vyrábali pre rôzne zahraničné spoločnosti. To bol biznis, na ktorom sme číselne rástli. Všetky zdroje, ktoré sme zarábali, sme investovali naspäť do firmy, do vývoja vlastných produktov, pretože sme fabriku chceli strategicky postaviť na výrobe svojho vlastného produktu, poctivej práci a budovaní trvalých hodnôt. Naša ambícia bola stať sa top hráčom na trhu špeciálnych odťahových systémov a boli sme si vedomí, že to bude dlhá cesta. A verte, že je.  Špecializovaná strojárska výroby je naozaj symbióza človeka so strojom. A na konci je krásny produkt.

OT: Pôsobíte v segmente, v ktorom remeslo postupne vymiera. Nevyvoláva to vo vás obavy?

MŠ:  Samozrejme, že rovnako ako ostatní výrobcovia máme aj my problém zohnať kvalitnú pracovnú silu. Obavy ale nemám, pretože verím tomu, že mať tieto schopnosti a know-how, či už technologické, vývojové alebo výrobné predstavuje do budúcna veľmi vzácne aktívum. Výroba našich vlastných produktov si stále vyžaduje vysokú remeselnú zručnosť a nie je možné ju plne automatizovať. Ľudia budú pre nás vždy kľúčoví.

OT: Vnímate aj vy, že ľudia už nechcú robiť v montérkach?

MŠ: Áno. Školy chŕlia tisícky rôznych pseudo-profesií ročne. Ale profesie, ktoré dnes majú zlaté dno chýbajú. Nikdy to neplatilo viac ako teraz. Vzhľadom na to, že máme prémiový produkt, potrebujeme prémiových ľudí a tí dostanú vždy prémiový plat, pretože odvádzajú naozaj kvalitnú robotu. Ak chcete mať na konci kvalitný produkt, tak  sa na jeho výrobe musia podieľať kvalitní ľudia. Remeslom sa dnes dá veľmi dobre uživiť. Bohužiaľ vymiera, mladí oň nemajú záujem.

OT: Aj si vychovávate mladých kolegov?

MŠ: Snažíme sa. Sme správny mix kolegov s rodinnou atmosférou. Nedávno sme si robili kvíz, v ktorom jedna otázka bola, že koľko rodinných zoskupení u nás pracuje. Máme 160 zamestnancov a narátali sme ich 14, čo je dokopy okolo 50 ľudí, ktorí sú rodinne prepojení. Nie je to však rodinkárstvo, ale dôvera vo firmu a všetci tu pracujú preto, lebo niečo vo svojom obore dokážu.

OT: Keď sa vrátime k biznisu, investujete veľa do vývoja. To musí byť náročné.

MŠ: Áno. Vývoj a výroba vlastného produktu je dlhá a náročná cesta, ale o to trvalejšiu hodnotu zase budujeme. Začínali sme tak, že sme si doniesli robotu zvonku. Obehali sme polku Európy a naplnili sme fabriku zákazkovo v podobe komponentnej výroby podľa výkresov zákazníkov. Postupne sme rástli na tržbách, prijímali nových ľudí a všetky zarobené peniaze sme investovali do vývoja vlastných produktov a postupne sme ich začali uvádzať na trh.  Najprv sme v roku 2017 predstavili inovované hydraulické ruky, o rok neskôr vyprosťovacie vozidlá a odťahové plošiny, z ktorých  sa napokon stali nosné segmenty. Postupne, ako sme rástli s predajom vlastných výrobkov, tak sme ukončovali spolupráce s kooperačnými zákazníkmi, ktorí mali najnižšiu pridanú hodnotu a nahrádzali ich vlastným produktom. Začínali sme na pomere 90:10 v prospech komponentnej výroby. Tento rok máme plán postavený už z 80 % celkových tržieb na vlastných produktoch a len 20 % tvoria kooperácie. Takýto pomer si chceme strategicky zachovať aj do budúcna.

OT: Ako chcete preraziť na európskom trhu, kde sú už karty roky rozdané?

MŠ: Radi by sme tie karty trochu zamiešali. Chce to veľkú dávku trpezlivosti, odhodlania ale aj pokory, že to dokážeme. Na začiatku musíte mať víziu a nájsť zákazníkov, ktoré vám dajú dôveru a neskôr referencie. Netreba zabúdať na dobrý marketing. Neverili by ste, koľko áut predáme cez Facebook – tretinu. Pritom sa bavíme o 400-tisícových strojoch. Aj keď je to náročné, z no name firmy sme sa postupne stali značkou s pomaly najvyšším trhovým podielom predaja vo Švédsku a Fínsku. Vo Veľkej Británii máme možno pätinu trhu. Na Škandináviu sme sa zamerali ako na prvú a prispôsobili sme tomu aj vývoj našich produktov. Je to bohatá krajina, kde si operátori odťahových zariadení môžu dovoliť kúpiť akúkoľvek značku. Teší ma, že sa čoraz viac začínajú rozhodovať pre značku ESSEL práve kvôli jej inovačnému potenciálu, dizajnu, mnohým unikátnym riešeniam a špičkovému kvalitatívnemu prevedeniu.

OT: Zaujal ma predaj 400-tisícového auta cez Facebook. Ako to funguje?

MŠ: Záujemca si nás našiel cez internet. Aktuálne sme mali postavený skladový vyprošťovací voz. Poslali sme mu fotky, natočili sme mu video a on poslal 400 tisíc dopredu za auto. Keď prišli peniaze, tak poslal šoféra, ten prevzal auto a odviezol si ho. Chce to veľmi dobrý marketing. V ňom robíme kvalitnú prácu, čo sa týka web stránky, sociálnych sietí, pravidelných newsletterov zákazníkom. Máme veľkú databázu zákazníkov. Spravili sme si za dva mesiace prieskum celej Európy, vyfiltrovali sme e-mailové adresy a pravidelne im posielame newslettre s novinkami. Postupne tak budujeme povedomie značky a zákazníci sa na nás začínajú stále viac obracať s dopytmi. Každoročne sa zúčastňujeme špecializovaných výstav zameraných na náš segment. Pravidelne chodíme do Nemecka,  Fínska, Nórska či Anglicka, kde prezentujeme naše produkty a inovatívne riešenia.

OT: Akými inováciami dokážete zaujať zahraničným zákazníkov?  

MŠ: Chceme byť naozaj kvalitatívny líder na trhu. Keď prišli Švédi na návštevu do našej fabriky, boli nadšení z kvality našej manufaktúry. Mimoriadne sa im páčilo prevedenie zvarov , ale aj celková kvalita našich produktov. Máme silné, robustné konštrukcie, nešetríme na ničom. Vyrábame v prémiovej kvalite, ale náklady vieme nastaviť tak, že sme konkurencieschopní, aj keď naše produkty už nie sú cenové ďaleko od tých top značiek.

OT: Potvrdzujú to aj čísla?

MŠ: Keď som firmu preberal v roku 2014, mala tržby 1,6 milióna eur. Plán tržieb na tento rok máme 15 miliónov. Nie sme ešte vo fáze takej ziskovosti, akú by sme potrebovali, ale sme trpezliví a veríme, že tam smerujeme. Fabrika bola v roku 2014 v dezolátnom stave, bez strojov, bez vízie, bez akýchkoľvek investícií. Za posledných 5 rokov sme do nej preinvestovali 7,5 milióna eur.  Bavíme sa o kompletne nových CNC strojoch, technológiách, laseroch, obrábacích a ohýbacích centrách. Investujeme do marketingu, predaja a rozširovania distribučných sietí a výsledky sa postupne dostavujú. Aktuálne dodávame prvý kus stroja do Belgicka, Holandska, Dánska. Poctivo si budujeme cestu k cieľu. V horizonte nasledovných piatich rokov by sme chceli tržbami atakovať hranicu 25 miliónov eur.

OT: Mali ste aj ponuky na odpredaj firmy?

MŠ: Dostali sme už niekoľko ponúk na predaj firmy, jednu dokonca od jedného z najväčších hráčov na európskom trhu, ale odmietli sme ich. Priznám sa, že mi to lichotilo, nakoľko to bola určitá forma uznania, že veci robíme dobre. Keď ale niečo 10 rokov budujete a pritom ste ešte stále neochutnali plody tejto poctivej práce, nechcete to predávať. Všetko má svoj čas.

OT: Čo stojí za dobrým lídrom?

MŠ: Snažím sa byť príkladom. V prístupe v práci, v komunikácii s kolegami. Veľa ľudí počúvam a zaujímam sa o nich. Dôležitá je aj otvorenosť v komunikácii a pravdivosť. Tak sa buduje dôvera a pokiaľ Vám ľudia dôverujú, tak ľahšie dosiahnete spoločné ciele. Navyše mám šťastie, že kolegovia sú nielen kreatívni, ale majú aj vysokú dávku samo riadenia. Rád by som spomenul pre mňa jeden z najpríjemnejších momentov a to minuloročný firemný večierok v montážnej hale. Vypratali sme ju, doniesli lavice, catering, pódium a rockovú kapelu. Počas večera za mnou prišlo asi 30 kolegov, že sú šťastní, že pracujú pre firmu. To je pre mňa najväčšie zadosťučinenie. Ľudia musia cítiť, že im práca dáva aj iný zmysel ako predaje, čísla, výkony, či KPIs.

OT: Aký dosah má činnosť vašej firmy na región?

MŠ: Aj keď biznis je biznis a nakoniec vždy skončíte pri číslach, pozitívny dopad na región a krajinu bol jeden z našich kľúčových motivátorov. Keď sme fabriku v 2014-tom preberali, povedali sme si, že chceme vybudovať modernú strojársku fabriku s vlastným produktom, s niečím, čo budeme vedieť časom exportovať do sveta ako vyrobené na Slovensku. Vybudovanie takejto firmy je zároveň príležitosť pre rôzne dodávateľské reťazce. Zároveň sme si povedali, že nám tu vyrastajú deti, tak vytvorme aj v regióne príležitosti nielen pre nich, ale aj pre ľudí, ktorí tu žijú a radi by sa realizovali. Na Slovensku, aj v našom banskobystrickom regióne je veľa šikovných ľudí. Nemusíme byť len montážnou dielňou, máme potenciál tvoriť know-how. Naše skúsenosti potvrdzujú, že my Slováci sme toho schopní rovnako ako Švédi, Nemci, ako ktokoľvek iný, dokonca si myslím, že v mnohých oblastiach to dokážeme robiť aj lepšie.

OT: Máte nejakú radu na záver ako na úspešné podnikanie?

MŠ: „Zahoďte prílišnú skromnosť, nebojte sa, robte veci poctivo, s dobrým úmyslom a dôverujte si. Buďte vytrvali v napĺňaní svojej vízie a keď úspech postupne príde, ešte pridajte, aby sa úspech nakoniec zmenil na trvalú hodnotu.“

Pozrite si ďalšie články
Nezmeškajte dôležité informácie zo sveta exportu
Nezmeškajte dôležité informácie zo sveta exportu
Podobné články
Krajiny Strednej Ázie sa v posledných desaťročiach postupne transformovali z…
Rozhovor s Milanom Mackovichom, riaditeľom rozvoja medzinárodného obchodu spoločnosti DefTech…
Pozrite si naše produkty
Bankové produkty
Vyberieme balík riešení, ktorý zodpovedá vašim potrebám
Poistné produkty
Vyberieme balík riešení, ktorý zodpovedá vašim potrebám
Máte otázky?
Odbor marketingu a komunikácie

Mgr. Diana Polónyi, PhD.
riaditeľka

Ing. Martina Vráblik Solčányiová
média

Nezmeškajte dôležité informácie zo sveta exportu
Nezmeškajte dôležité informácie zo sveta exportu