V rámci domácej politiky a podpory podnikateľského prostredia na Slovensku potrebujeme, aby sa počet potenciálnych exportérov výrazne rozrastal
Štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Rastislav Chovanec chce za štyri roky zdvojnásobiť počet významných slovenských exportérov. V rozhovore hovorí, ako to chce ministerstvo dosiahnuť a akú pomoc môžu exportéri od vlády či iných štátnych organizácií očakávať.
Nová slovenská vláda už od vzniku hovorí o podpore ekonomickej diplomacie. Je to skutočne jedna z jej priorít?
Určite áno, pretože v rámci zahraničnej politiky je viacero oblastí, o ktoré by sa štát mal starať alebo v ktorých by mal pomáhať. Ekonomická diplomacia je jedna z nich. Sme malý trh, a preto je pre nás bytostne dôležité, aby sme dokázali hľadať exportné teritóriá a nové trhy pre svoje firmy. Práve tam má byť nápomocná ekonomická diplomacia. Slovenská ekonomika je jedna z najotvorenejších v rámci Európskej únie. Samozrejme, gro exportu tvoria zahraniční investori, respektíve firmy so zahraničným kapitálom, ktoré u nás vyrábajú. Ale v rámci stability ekonomiky potrebujeme podporiť aj slovenské firmy a slovenských výrobcov, aby sa dokázali presadiť v zahraničí.
Ako vnímate vývoj ekonomickej diplomacie za posledné roky? Nezdá sa, že by to bola priorita predchádzajúcich vlád.
Mám pocit, že v minulosti sa v slovnom spojení ekonomická diplomacia viac kládol dôraz na slovo diplomacia. Naším súčasným zámerom je klásť väčší dôraz na slovo ekonomická. Aby výsledkom stretnutí a prezentácií bolo nájdenie obchodného partnera, podpísanie kontraktu. Čiže aj opatrenia, ktoré aplikujeme, by mali viesť k tomu, aby na konci dňa bolo viac slovenských exportérov, aby hodnota exportu zo Slovenska rástla, aby sme dokázali pomôcť väčšiemu počtu firiem presadiť sa na zahraničných trhoch.
Keď to porovnáme s Českom alebo Maďarskom, Slovensko v tej aktivite zaostávalo. Prečo?
V prvom rade treba objektívne povedať, že vychádzame z iného počtu exportérov. Maďarsko, Česko aj Poľsko majú výrazne viac výrobných a inovatívnych firiem, ktoré dokážu exportovať. Teraz hovoríme o firmách s domácim kapitálom, pretože zahraničné pobočky nadnárodných korporácií väčšinou pomoc štátu nepotrebujú. Preto sa aj my chceme zamerať na firmy so slovenskou vlastníckou štruktúrou, respektíve manažmentom, ktorý má právo robiť rozhodnutia, kde chce umiestňovať svoju produkciu. Nie je totiž úplne jednoduché vstúpiť na nový trh. Potrebujete niekedy chodiť rok či dva do danej krajiny, hľadať partnera, hlásiť sa do tendrov, snažiť sa presadiť. Nie je veľa slovenských firiem, ktoré by na to mali kapacitu. Teraz nehovorím o tých menších, ktoré sa úplne prirodzene snažia ponúkať svoje produkty v susedných krajinách. Hovoríme o exportéroch, ktorí exportujú minimálne v hodnote pol milióna eur ročne.
Viac na: TREND